Friday, June 29, 2007

Femernforbindelsen vedtaget

Transportministrene fra Tyskland og Danmark er blevet enige om en Femernbro.

Broen vurderes at komme til at koste omkring 42 milliarder kroner og tage op mod 10 år at bygge - forudsat at både budgetter og tidsplaner mod forventning ikke overskrides væsentligt. Går det efter planerne, kan broen indvies i 2018.

Tyskerne har hidtil ikke vist den store interesse for broen, så forhandlingerne er endt med, at den bliver ejet af den danske side. Vore naboer skal så bidrage med tilkørselsanlæg, der forbinder broen med det tyske vej- og skinnenet.

Årelange forhandlinger
Aftalen om broen kom på plads i dag efter et møde i Berlin mellem transportminister Flemming Hansen (K) og hans tyske kollega, Wolfgang Tiefensee. Også delstaten Slesvig-Holstens transportminsiter, Dietrich Austermann, var med på mødet.

Det er kulminationen på mange års drøftelser mellem de to lande om det omfattende projekt, hvor tyskerne ikke har lagt skjul på, at en bro til Lolland ikke har stået øverst på deres trafikale ønskeliste.

På fredagens møde skulle de sidste småsten ryddes af vejen for det store projekt, inden ministrene kunne give hinanden håndslag på en aftale.

Blandt andet skulle tyskerne forpligtes til at sørge for ordentlige adgangsforhold til broanlægget. Også EU ventes at bidrage til byggeriet.

Gigantprojekt
Den 20 kilometer lange bro vil blandt andet skulle betales af bropenge, betalt af de under 10.000 køretøjer, der dagligt ventes at krydse broen og dermed spare en time i forhold til den tid, færgerne er om at krydse farvandet.

Broen vil forbinde Lolland med Femern på den tyske nordkyst og dermed åbne for en fast vejforbindelse mellem Skandinavien og Centraleuropa.

Broen skal også benyttes at jernbaneselskaberne, der kan sende store mængder af gods og passagertog via Femern-forbindelsen.

***

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home