Friday, June 29, 2007

Fakta om Femern-forbindelsen

Femern-forbindelsen er en overvejet bro- eller tunnelforbindelse mellem Lolland og Femern. Siden etableringen af færgefarten mellem Rødby og Puttgarden har der været fortalere for at erstatte den med en fast forbindelse.

Fra officiel dansk side er det dog blevet fastholdt, at rækkefølgen i de store faste forbindelser skulle være: Storebælt, Øresund, Femern Bælt. Femer-forbindelsen blev derfor først aktuel efter byggestart for de faste trafikforbindelser over Storebælt og Øresund. For at skabe grundlag for en politisk beslutning i Danmark og Tyskland blev der i 1995 igangsat en række forundersøgelser, der skal klarlægge, hvilken type fast forbindelse det vil være formålstjenligt at gennemføre.

Forundersøgelserne blev afsluttet i 1999. De omfattede trafikanalyser og prognoser, kyst-til-kyst-undersøgelser af geologiske, miljømæssige og tekniske muligheder, undersøgelser af vej- og baneanlæg på land samt økonomiske vurderinger.

Trods usikkerhed om visse forhold, især den fremtidige økonomiske udvikling, anses resultaterne af undersøgelserne at danne et godt grundlag for en principbeslutning om at bygge en vej- og baneforbindelse.

Ved VK-regeringens tiltrædelse i slutningen af 2001 indgik etablering af Femern-forbindelsen i regeringsgrundlaget.

***

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home