Kalder jernbanen Femern-bros svage punkt
Glem alt om højhastighedstog til Hamburg og miljøvenligt godstransport på skinner, når Femern-broen står færdig.
Den måde som aftalen mellem Danmark og Tyskland er skruet sammen på, betyder, at der opstår flaskehalse for togtrafikken.
Sådan vurderer en af Danmarks førende eksperter i jernbanetrafik, trafikforsker ved DTU Alex Landex.
Enkeltspor over broer
Alex Landex synes, at det er positivt, at Femern-aftalen indeholder opgradering af flere sydsjællandske strækninger.
Men ifølge aftalen vil jernbanen på Storstrømsbroen og Femernsundbroen stadig være enkeltsporede.
- Der er ingen tvivl om, at de her enkeltsporede strækninger kan komme til at gøre ondt. Det er specielt skidt, hvis man ønsker at lave højhastighedstog, siger Alex Landex.
Tysk jernbane først udbygget i 2025
Men jernbanens problemer stopper ikke, når Femernsundbroen er passeret.
Den tyske regering har været meget tilbageholdende over for projektet, og derfor bliver jernbanestrækningen fra Puttgarden, hvor Femern-broen går i land, til Bad Schwartau nær Lübeck først udbygget til en dobbeltsporet strækning i 2025, syv år efter broens forventede åbning.
Det rammer togtrafikken dobbelt, da det både giver en etsporet flaskehals i syv år, og udløser sporarbejde, der give yderligere problemer.
- Du kan ikke lave et sporarbejde, uden at det kommer til at genere togtrafikken, siger Alex Landex.
***
Den måde som aftalen mellem Danmark og Tyskland er skruet sammen på, betyder, at der opstår flaskehalse for togtrafikken.
Sådan vurderer en af Danmarks førende eksperter i jernbanetrafik, trafikforsker ved DTU Alex Landex.
Enkeltspor over broer
Alex Landex synes, at det er positivt, at Femern-aftalen indeholder opgradering af flere sydsjællandske strækninger.
Men ifølge aftalen vil jernbanen på Storstrømsbroen og Femernsundbroen stadig være enkeltsporede.
- Der er ingen tvivl om, at de her enkeltsporede strækninger kan komme til at gøre ondt. Det er specielt skidt, hvis man ønsker at lave højhastighedstog, siger Alex Landex.
Tysk jernbane først udbygget i 2025
Men jernbanens problemer stopper ikke, når Femernsundbroen er passeret.
Den tyske regering har været meget tilbageholdende over for projektet, og derfor bliver jernbanestrækningen fra Puttgarden, hvor Femern-broen går i land, til Bad Schwartau nær Lübeck først udbygget til en dobbeltsporet strækning i 2025, syv år efter broens forventede åbning.
Det rammer togtrafikken dobbelt, da det både giver en etsporet flaskehals i syv år, og udløser sporarbejde, der give yderligere problemer.
- Du kan ikke lave et sporarbejde, uden at det kommer til at genere togtrafikken, siger Alex Landex.
***
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home