Norge er Europas miljøsinke
Seks store norske miljøorganisationer mener, at EU har fået et solidt forspring over for Norge i miljøpolitikken.
Det drejer sig om Naturvernforbundet, Bellona, Norges Miljøvernforbund, Natur og Ungdom, Zero samt den norske afdeling af WWF (Verdensnaturfonden), oplyser Dagsavisen.
Et eksempel er ifølge avisen, at EU's såkaldte habitatdirektiv, som blev vedtaget i 1992, vil beskytte alle truede dyrearter og naturområder. Men Norge har endnu ikke tiltrådt direktivet.
Helbredsskader og sur nedbør
Et andet eksempel er EU's vanddirektiv, som regulerer kvaliteten i vand- og vådområder. Norge kunne først vedtage direktivet efter seks års forsinkelse - og med én lang række undtagelser.
Endelig peger de seks organisationer på, at EU-landene efter indbyrdes aftale sætter nationale grænser for udslip og luftforurening, som kan føre til helbredsskader og sur nedbør. Et samarbejde, som Norge står helt udenfor.
Dårlige EU-direktiver
- Før EU-afstemningen i 1994 var det et centralt argument, at Norge kunne blive et foregangsland på miljøområdet. Denne mulighed har vi ikke udnyttet, udtaler Lars Haltbrekken fra Norges Naturvernforbund.
– Mens vi uden at blinke tager imod alle de dårlige EU-direktiver, undlader vi at indføre EU-direktiver, som er gode for miljøet, supplerer Kurt Oddekalv fra Norges Miljøvernforbund.
Det drejer sig om Naturvernforbundet, Bellona, Norges Miljøvernforbund, Natur og Ungdom, Zero samt den norske afdeling af WWF (Verdensnaturfonden), oplyser Dagsavisen.
Et eksempel er ifølge avisen, at EU's såkaldte habitatdirektiv, som blev vedtaget i 1992, vil beskytte alle truede dyrearter og naturområder. Men Norge har endnu ikke tiltrådt direktivet.
Helbredsskader og sur nedbør
Et andet eksempel er EU's vanddirektiv, som regulerer kvaliteten i vand- og vådområder. Norge kunne først vedtage direktivet efter seks års forsinkelse - og med én lang række undtagelser.
Endelig peger de seks organisationer på, at EU-landene efter indbyrdes aftale sætter nationale grænser for udslip og luftforurening, som kan føre til helbredsskader og sur nedbør. Et samarbejde, som Norge står helt udenfor.
Dårlige EU-direktiver
- Før EU-afstemningen i 1994 var det et centralt argument, at Norge kunne blive et foregangsland på miljøområdet. Denne mulighed har vi ikke udnyttet, udtaler Lars Haltbrekken fra Norges Naturvernforbund.
– Mens vi uden at blinke tager imod alle de dårlige EU-direktiver, undlader vi at indføre EU-direktiver, som er gode for miljøet, supplerer Kurt Oddekalv fra Norges Miljøvernforbund.
Labels: Norge
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home